Syttende mai

Fest i Norge!

Näst efter flaggan är nog bunaden den viktigaste symbolen för norsk identitet. De dyrbara dräkterna bärs alltid när man skall vara fin, och alldeles speciellt då nationaldagen firas 17 maj.

För någon dag sedan utkom andra delen av Laila Duráns praktverk Scandinavian Folklore. Man grips nästan av svindel när man bläddrar i böckerna. Vilka tyger, färger, broderier, smycken, kombinationer! Inget annat skandinaviskt land kommer ens i närheten av Norge vad gäller överdådiga folkdräkter.

Män som inte vill ha en hel dräkt kan smycka sig med en bunadslips. SPTZBRGN har vunnit Merket for GOD DESIGN av Norsk Designråd. Samma utmärkelse – och många andra, har Oleana vunnit för sin design som utgår från tradititioner som formas om till vår tid.

Duran Publishing: Laila Durán

Foto SPTZBRGN/Jarle Hagen

Foto Oleana / Solveig Hisdal

Norja juhlii!

Lipun jälkeen Norjalaisten tärkein identiteetin symboli on kyllä kansallispuku, bunad. Kallisarvoiset puvut ovat käytössä kaikissa juhlallisissa tilaisuuksissa, ja varsinkin Kansallispäivänä 17.5.

Muutama päivä sitten ilmestyi Laila Duránin suurteoksen Scandinavian Folklore toinen osa. Mitä kankaita, värejä, koruja, kirjontaa, yhdistelmiä!

Miehet jotka eivät halua pukeutua kokonaiseen bunadiin, voivat hankkia bunadslips-solmion. SPTZBRGN on  voittanut Norsk Designrådin Merket for GOD DESIGN. Saman – ja useita muita palkintoja on voittanut myös Oleana.

Om Ann-Sofie

En händig mångsysslare, företagare och stolt husägare.
Det här inlägget postades i aktuellt, folklore, kompaniet, oleana, textil och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Syttende mai

  1. Kamomilla skriver:

    Shit vad snygg slips!!! Och alla de andra bilderna också förstås, men slipsen stack härligt ut. Love it!!

    Tack ännu för idag!🙂

  2. Karin Owren skriver:

    Hej Ann-Sofi, Det var en upplevelse att se allt det vackra du har i butiken. Jättefint! Jag skall köpa en bunad slips åt min norskbesläktade man. En annan femma om han sen går med den. Själv skulle jag vilja investera i en bunad, men det kanske skulle vara lite sökt att jag som tvättäkta finlandssvensk skulle bära en sådan. Men de är såååå vackra. Hälsningar Karin O.

    • Ann-Sofie skriver:

      Det var roligt att träffas! Alltid så kiva att prata med någon likasinnad. Jag tycker bunadslipsarna är jättehäftiga, om jag var karl skulle jag skaffa en direkt. Jag har lekt med tanken att ta in dem till butiken, men de är så pass dyra att jag inte vet om det går. Inte tycker jag det är speciellt långsökt att du investerar i en bunad, din man är ju faktiskt norsk och kanske har ni bott i Norge?

Lämna gärna en kommentar!

