Storyn om kökssoffan

Min faster har en gammal utdragssoffa i sommarstugan. Dess ursprung känner jag inte till, men den har i alla fall fraktats dit med båt någon gång i tiden.

Då jag gick på snickarkurs bestämde jag att jag också vill ha en. Så jag mätte upp  och fotograferade hennes soffa, anpassade måtten för att passa in i vårt eget kök och gjorde en ritning. Jag var livrädd och var helt säker på att jag tagit mig vatten över huvudet, men min pappa uppmuntrade mig och gav mig virke. Det blev mitt största enskilda projekt någonsin. Arbetet tog väl ett halvår i anspråk. Men där står den nu i vårt kök, som en självklarhet.

Tädilläni on vanha sivustavedettävä kesämökillään. Alkuperää en tunne, mutta kuten näkyy, se on aikoinaan tuotu sinne veneellä.

Puusepänkurssia käydessäni päätin että haluan samanlaisen. Mittasin ja kuvasin sohvan ja tein piirrustukset. Olin pelosta kankea ja aivan varma että olin haukannut liian ison palan. Mutta isäni kannusti minua ja lahjoitti puutavaran. Tästä tuli toistaiseksi suurin yksittäinen projektini. Työhön kului puolisen vuotta. Mutta siinä se on keittiössämme, ihan niin kuin aina olisi ollut.

Om Ann-Sofie

En händig mångsysslare, företagare och stolt husägare.
Det här inlägget postades i amerikavilla, egna arbeten, gamla hus, möbler, trä och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Storyn om kökssoffan

  1. Camilla skriver:

    Jättefin soffa! Och passar bra i köket.

  2. lilian skriver:

    En verkligt stilig köks soffa, och passar som pricken på iet där den står.🙂

Lämna gärna en kommentar!

